Idé Grundlag
Et selvstændigt og uafhængigt site med fysiske albums (CD/LP/DVD/Blu-ray)….hvorfor nu det? Og netop i en tid, hvor streaming tjenester går sin sejrsgang over alt og det store flertal af klodens musikforretninger er lukket som følge heraf!
Jo, af den simple grund, at vi – på trods af massiv tilbagegang – er mange, der stadig mener, at det fysiske album er streaming og download tjenesterne overlegent på næsten alle parametre. Hvad angår tilgængelighed, så er streaming fremragende, men så er det også næsten slut med fordelene. Det fysiske produkt rummer jo bl.a. følgende markante fortrin:
- Langt bedre lyd! LP’en og CD’en har de seneste 10-15 år undergået et betydeligt hop i kvalitet. Og ikke mindst lp’en er i den sammenhæng et feteret medie i dag.
- Et cover, der ofte er en integreret del af den kunstneriske oplevelse. Og her har LP’ens ’genfødsel’ jo i den grad dokumenteret denne åbenlyse fordel. Et LP cover er ofte en kunstnerisk berigende oplevelse. Hvilket jo ikke ligefrem kan siges om de små streaming billeder.
- Noter, lyrikhæfter, musiker line-up’s, indspilningsdata og masser af anden info er her en fast bestandel af den samlede oplevelse. Alle disse parametere kan man kigge langt efter i en streaming situation.
- Udbuddet af fysiske enheder er langt større end selv de største streamingtjenester, hvor du ofte vil opleve at kunstnere ikke er tilgængelige pga manglende tilladelse fra kunstner & selskab. Du vil opleve at mange titler kun rummer mulighed for afspilning af en del af numrene, da de øvrige er kontraktligt spærret. Og du vil opleve – ganske naturligt – at kommercielt perifere kunstnere (der tit er de mest spændende) er underrepræsenterede eller at deres produktion er mangelfuld.
- Du kan ikke kramme en download….nej, du vil aldrig komme til at opleve den ultimative kærlighed til et storslået musikalsk værk på et streaming lyt, som vi jo er mange, der oplever dagligt med de albumklassikere, du måske har lyttet til 100 gange og bladret i noter og tjekket lyrikken samme antal gange. Albums er for samlere dybt personlige og klart idenditetsskabende. Og for de bedste af slagsen, ja så er det regulær kærlighed.
- Store flotte antologier, udgivet i lækre boxsets og med masser af lækkert udstyr…nej vel. Den slags har det temmelig svært på en streaming platform.
- Der er adskillige yderligere argumenter, men vi stopper her for denne omgang med også lige at nævne det ikke uvæsentlige faktum, at din fysiske samling respræsenterer en faktuel værdi. Faktisk ofte ganske betragtelige summer! De elektroniske tjenester repræsenterer en værdiansættelse på 0,00 kr. Endelig – og ikke uvæsentligt – så tjener kunstnere rent faktisk ganske anstændigt på en album udgivelse. I modsætning til streamingtjenester hvor afregningen til kunstneren ofter nærmer sig 0 kr. Hvilket har medført at mange lovende kunstnere har næsten umulige vilkår. Og til allersidst i denne ombæring : Glem ikke at nutidens CD’ere meget ofte er billigere end et dårligt download. Det er da stof til eftertanke…..
Nederst på denne side, har vi gen givet en række statements fra musikere omkring det fysiske produkt contra download/streaming!
Begrundelser (Hvad driver værket – hvad vil vi…) (vores ambtioner)
Vores klare ambition med dette site er at skabe og drive et musiksite på kærlighed til musikken og med stor hensyntagen til kundeønsker. Naturligvis skal tingene løbe fornuftigt rundt, men ikke desto mindre er det tilgangen til hele projektet. Mere end tre årtier i branchen har lært os en del om, hvad musiknørder holder af på et site.
Det er således et stort ønske, at vore kunder selv vil bidrage med input til ønsker/forbedringer til sitet, sådan en god og dejlig oplevelse sikres. Den platform, som sitet hviler på, muliggør nemlig utallige tiltag og muligheder indenfor rimelige økonomiske rammer. Så tøv ikke med at bruge vores kontaktformular desangående!
Det betyder imidlertid ikke, at du her får præsenteret et fikst og færdigt site….nej, vi er næsten kun begyndt! Og det på en udvikling, der vil vare de næste 10 år eller mere. Og færdig bliver man jo aldrig helt i denne branche!
Så du vil møde masser af ikke færdiggjorte opslag, men vi bestræber os på at nå ca. 100 færdige opslag/varer pr. dag. Så det går alligevel hurtigt fremad.
Og her er vi ved endnu et MM kardinalpunkt…: Tiden er en helt anden for musikbranchen end for blot 10 år siden. Næsten alle forretninger er lukkede og økonomien er blevet meget mindre. Derfor ønsker vi at fare med lempe og se sitet i en rolig, organisk vækst, hvor der ikke tages økonomiske chancer. Så derfor tager opbygningen, den tid det nu én gang måtte tage…. Håber du kan bifalde denne vinkel på projektet.
Covers. Én af de egenskaber, vi lægger betydelig vægt på, er cover-billedkvaliteten på sitet! Her prøver vi at være førende, idet netop en perfekt oplevelse af et kunstværk (som coveret jo ofte repræsenterer), stiller krav til den tekniske billedudførelse. På den baggrund kasserede vi faktisk ét års billedarbejde og startede forfra. Og vi synes nu selv, at det er en fornøjelse, at betragte de mange og smukke klassikere på sitet.
At vi vægter denne kvalitet og værdi så højt, betyder jo så også, at sitet udvikles langsommere, da det kræver langt større resourcer at holde dette niveau. Men sådan må det være. Kun sådan yder vi kunstneriske covers retfærdighed.
Detaljerede opslag. En egenskab som er meget vigtig på et musiksite og som vi prioriterer lige så højt som værdien af et flot og teknisk perfekt coverbillede, som beskrevet herunder. Altså det, at du kan slå en vare op og så få adgang til et stort antal information om produktet, er jo rent guf for musiknørder. Desværre er det meget få sites, der rummer særlig megen info, naturligvis ud fra den kendsgerning, at alle disse data er omkostningstunge og mange er sikkert ligeglade med disse blot produktet bliver solgt. Så også her er vores ambition den stikmodsatte, jo mere info, jo bedre. Vi har masser af intentioner om produceroplysninger, medvirkende musikere, Wikipedia beskrivelser af kunstneren, links til anmeldelser og musikersites og meget, meget mere. Vi glæder os meget til at udbygge dette område! Men også her, det kommer til at tage år og atter år! Måske man her kunne inddrage kunder, som brænder for området?
Allerede nu vil du dog på færdiggjorte kunstnere på sitet opdage en infobox ved opslag af en kunstner, som vi er meget stolte over og som giver et glimrende overblik over kunstnerens produkter. Denn box vil nemlig filtrere varerne i CD-udgivelser – LP-udgivelser – Best of-udgivelser – Live-udgivelser – DVD-udgivelser – Deluxe-udgivelser osv osv! Du får et lynhurtigt overblik og med et enkelt klik kan du få vist alle best of plader med Rolling Stones, hvis det er det, du ønsker.
En feature, vi tror, du bliver meget glad for.
Prisniveau. Vi forsøger at være billige. Endog meget billige! Vi ønsker naturligvis at være (som minimum) konkurrencedygtige med udenlandske sites.
Telefon. I modsætning til næsten alle andre sites, ja så kan du kontakte os på telefon mellem kl. 09 & 14. En service, der som sagt er skåret bort næsten over alt, men vi fastholder den, da vi ved hvor meget den direkte kontakt betyder for rigtig mange kunder. Og det ender jo også ofte ud i en hyggelig og frugtbar snak om musik.
Er der optaget, så læg en kort besked, så ringer vi tilbage snarest mulig.
Levering & udvalg. Er andet ikke angivet, er vores normale leveringstid fra 0 – 7 arbejdsdage. ’Smalle titler’ og importvarer er fra 5 – 30 arbejdsdage. Er der afvigelser herfra på en aktuel ordre, ja så vil du få orienterende besked fra os.
Vi har IKKE ambitioner om på nogen måde at være de hurtigste på markedet, dels da vi hellere vil bruge resourcerne på ovenstående, beskrevne værdier og dels da den type varer, som vi og vore kunder holder af, ofte er ’smalle’ og derfor tager tid at få på lager. Derfor vil det ikke være ærligt, at påberåbe sig hurtig levevering som et firmamantra, da det i sagens natur ikke lader sig gøre.
Men misforstå ikke, så snart en ordre er modtaget, vil vi øjeblikkeligt gå i gang med at bestille hos diverse leverandører rundt omkring i verden og sørge for hurtigst mulig levering efterfølgende!
Udvalgsmæssigt er vi stand til at levere op mod svimlende 5.000.000 produkter! Her er alle musikprodukter medregnet. Ligesom brugte titler også er inkluderet. Brugte titler er dog endnu ikke en del af sitet, men vil blive det i nær fremtid.
Gratis lister – Fandt du ikke – Overvågning……
Disse overskrifter er at finde i boxene øverste på sitet og tilbyder yderligere service! Læs i hver enkelt om projekt og formål. Også her en anderledes tilgang til relation mellem site og kunde!
-o-
Diverse musiker statements om fysiske musikprodukter……..:
Jack White – White Stripes : “The whole experience of vinyl is what we’re after, the romance of it…the smell of vinyl, the smell of a newly opened record.
If we don’t see something moving, we lose romance. There’s no romance for me to sing to you about and iPod….”
(Music on Vinyl)
Sebastian : “Jeg kunne ikke forestille mig at bruge så lang tid på det her og så lade det blive ved at sangene kun blev solgt til downloadning eller streaming. Det betyder staddig noget for mig at skabe sange inden for rammerne af et album. Det giver en fysisk indbinding af værket”
(JP 19.08.11)
Tom Waits : ”De har fjernet al besværet med at finde noget. Og derfor er der heller ingen ægte fornemmelse af at opdage noget. Kamp er det første, vi lærer at kende, når vi skal ud gennem fødekanalen. Boghandlere og ejere af pladebutikker var på den måde engang orakler; du kunne gå ind i den her gamle biks, og de kunne nogen gange vise dig noget, som forandrede dit liv. Det er helt slut med det”.
(The Guardian/JP 29.10.11)
Jan Lund/JP: ”Det er ikke nok at høre med ørerne. Resten af kroppen lytter også med, og den kan høre meget mere, end vi tror. Sådan lyder forklaringen på, at en industri, som var dømt færdig, nu oplever et comeback, som efterhånden har bidt sig fast over hele verden.
Lp’en har fået sin renæssance, i takt med at der downloades og kopieres musik for milliarder på nettet – og fra USA og Japan er forklaringerne nogenlunde samstemmende. Kvaliteten af det, der skramler ud gennem de forskellige digitale kanaler, er simpelthen for dårlig.
Folk fra musikbranchen hæfter sig også ved, at musik er et socialt medie. Det er også fysisk og noget, som man gerne vil være sammen med andre om. Også i forhold til at kigge på indpakning og lægge fysiske objekter i en CD-spiller eller på en grammofon. En prop i øret for enden af en ledning og titusind downloadede numre på en MP3-afspiller opfylder ikke det behov”
(JP 22.03.13)